Podróżowanie samochodem po UK

Podróżowanie samochodem po UK – do tego posta skłoniła mnie ostatnia podróż, w czasie której przekonałem się jak mało jeszcze wiem o podróżowaniu po Wielkiej Brytanii.

Drogi w UK

Zasady poruszania się po angielskich drogach czasami mogą zaskakiwać.

Wiele z nich poznałem nie jako uczestnik ruchu drogowego lecz jako słuchacz kursu na prawo jazdy (obecnie żona intensywnie przygotowuje się do egzaminu i często czyta zagadnienia na głos czy to w celu zapamiętania czy zwykłej dyskusji).

Podróżowanie samochodem po UK no autostradach należy zwracać szczególną uwagę na tablice elektroniczne wyświetlające informacje o bieżącej sytuacji na drodze. Często podają ograniczenia prędkości weryfikowane przez odcinkowy pomiar, ale także wyświetlają wyłączone z ruchu pasy drogi ekspresowej. Wówczas przemieszczanie się takim pasem może grozić dotkliwym mandatem. Podaje się, że poruszanie się po pasie wyłączonym z ruchu jest karane tak samo jak jazda na czerwonym świetle.

Drogi Płatne w UK

Generalnie w UK drogi ekspresowe dla samochodów osobowych są bezpłatne. Jest wyjątek o którym poniżej.

W przypadku podróżowania samochodami ciężarowymi na terenie kraju obowiązuje system winietowy. Ponieważ mój blog kierowany jest głównie do amatorów podróży turystycznych i pozostałych “zwyczajnych zjadaczy chleba”, zainteresowanych szczegółami transportu ciężarowego zapraszam do tego bloga.

Jedyną płatną autostradą jest droga M6 okalająca Birmingham.  Biegnie z okolic Coleshill do Cannock. Przejazd tą drogą jest według mnie dość kosztowny ( £ 5,60 w niedzielę w godzinach szczytu) chociaż cena jest zmienna i zależy od dnia tygodnia i godziny. Ma to ścisły związek z natężeniem ruchu. 

Myto

Opłaty za przejazd płatnym odcinkiem M6 podane są na tej stronie. Opłatę uiszcza się na znanych nam z polskich dróg bramkach wjazdowych na M6. Istnieje alternatywna bezpłatna trasa.

Opłaty związane z przekraczaniem mostów i tuneli w UK wynikają z kosztów utrzymania owych obiektów i utworzonych na to specjalnych funduszy, a nie z chęci wzbogacenia się skarbu państwa. Warto sobie to uzmysłowić, wówczas nie będziecie się buntować na owe opłaty, które nie są aż tak wysokie.

Jedna z najbliżej mnie zlokalizowanych płatnych przepraw to most i tunel w Dartford (Queen Elizabeth II Bridge). Opłatę należy uiścić na stronie rządowej pod tym adresem

nie później jak do północy dnia kolejnego po przekroczeniu przeprawy. Na dzień spisywania niniejszego artykułu myto w Dartford wynosiło £ 2,50 za samochód osobowy (do 9 osób). Jeśli często będziemy musieli przejeżdżać przeprawę, warto się zarejestrować na stronie gov.pl, wówczas jest zniżka 1/5 ceny. Aktualne opłaty podane są tutaj.

Kolejnym płatnym mostem jest most Mersey w Liverpoolu. Opłatę dokonujemy w internecie na tej stronie.

Za nie zarejestrowaną w systemie osobówkę na dzień dzisiejszy opłata wynosi £ 2 za przejazd i należy jej dokonać do północy kolejnego dnia.

Kolejne płatne przeprawy wraz z linkami podaję poniżej:

  • Mersey Tunnel (Liverpool) – dla pojazdów osobowych – £1,50 (do 3,5 tony lub samochody pasażerskie dla maksimum 9 osób). Szczegółowy cennik na www.merseytunnels.co.uk;
  • Tyne Tunnel (Newcastle) – dla pojazdów osobowych – £1,20 (do 3,5 tony lub samochody pasażerskie dla maksimum 16 osób, wyłączając kierowcę). Szczegółowy cennik znajdziecie tutaj.
  • Dwie kolejne przeprawy to mosty łączące angielskie hrabstwo Gloucestershire z południową Walią.
  • Severn Bridge (na M48) – dla samochodów osobowych do 9 miejsc pasażerskich – £5,70. Szczegółowy cennik jest tu;
  • Second Severn Crossing (M4 autostrada, w kierunku zachodnim) – ceny jak na Severn Bridge;
  • Humber Bridge (A15 road) – samochody osobowe do 3,5 tony – £3. Szczegółowy cennik.
  • Tamar Bridge (A38 road, w kierunku wschodnim) – samochody osobowe do 3,5 tony – £1,50. Szczegółowy cennik na  www.tamarcrossings.org.uk;
  • Cleddau Bridge (A477 road) – dla samochodów osobowych 20 biletów 5,60. Szczegółowy cennik
  • Do niedawna na terenie Szkocji były trzy płatne przeprawy Forth Bridge, Tay Bridge i Erskine Bridge, które zostały zniesione przez Szkocki Parlament i obecnie są nieodpłatne.

Podróżowanie samochodem po UK – wjazd do centrów dużych miast

Jak na razie płatny wjazd do centrum dotyczy wyłącznie Londynu, ale jest wiele miast w UK w których poruszanie się po ścisłym centrum jest limitowane (np w centrum Cambridge możliwe wyłącznie dla autobusów, taksówek i pojazdów dostawczych).

Wjazd do centrum Londynu wiąże się z obowiązkową opłatą, którą należy uiścić na stronie internetowej.

Dotyczy ona pojazdów wjeżdżających do centrum od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 do 18 i wynosi 11,50. Na tej stronie możecie sprawdzić, czy adres pod jaki zmierzacie w Londynie lub trasa jaką planujecie pokonać znajduje się w płatnej strefie.

Dokumenty wymagane w czasie podróży samochodem:

poruszający się pojazdem po angielskich drogach jest zobowiązany przedstawić na żądanie policji dowód osobisty (bądź paszport) oraz mieć ważne ubezpieczenie pojazdu. Musi także posiadać prawo do jazdy pojazdem mechanicznym w danej kategorii pojazdów, które jest w stanie udokumentować w razie potrzeby. Zatrzymująca nas policja raczej nie zapyta nas o dokument prawa jazdy lecz o dokument tożsamości w którym zazwyczaj podany jest nasz adres zamieszkania. Jeśli popełniliśmy wykroczenie na nasz domowy adres przyjdzie żądanie uzupełnienia danych (w tym przesłanie prawa jazdy). Przy czym jeśli prowadziliśmy pojazd na angielskich rejestracjach, wówczas dokumenty przyjdą na adres podany w DVLA przypisany do danego pojazdu. WARTO WIĘC aktualizować dane zamieszkania w DVLA przy każdej przeprowadzce, aby mandaty nie trafiały pod nieaktualne adresy bez waszej wiedzy. Można bowiem obudzić się później z wielotysięcznym długiem za nie opłacone mandaty.

W co powinien być wyposażony samochód w UK:

przede wszystkim powinien mieć ubezpieczenie oraz ważny przegląd techniczny. Nie ma specjalnych wytycznych w co musimy wyposażyć nasz samochód, ale:

  • kiedy na drogach utrzymuje się warstwa śniegu lub lodu zalecane są łańcuchy na kołach (o dziwo nie mówi się w przepisach o zimowych oponach). Wiadomo natomiast, że opony nie mogą mieć niższego bieżnika niż 1,6mm. Nie spełnienie tego warunku grozi zatrzymaniem pojazdu.
  • poruszając się z przyczepą mamy obowiązek wyposażyć nasz samochód w dodatkowe lusterka boczne. Wówczas też przyczepa musi być wyposażona w dodatkowy trójkąt ostrzegawczy.
  • dzieci  o wzroście do 135cm muszą być przewożone w specjalnych fotelikach lub podwyższeniach.

Wypożyczanie samochodów UK

wypożyczenie pojazdu w UK może być nieciekawym doświadczeniem. Warto przewidzieć kilka niespodziewanych sytuacji. Po pierwsze każda wypożyczalnia ma własny regulamin, który nie zawsze jest nam przedstawiony. Co zdziwiło mnie najbardziej, regulamin jest świętszy od umowy bowiem wypożyczając auto na podróż żadnej umowy nie otrzymałem. Otrzymałem jedynie dokumenty ubezpieczenia oraz coś w rodzaju protokołu zdawczo odbiorczego pojazdu.

Zostałem jednak poinformowany o kilku ważnych z mojego punktu widzenia sprawach:

– w ramach depozytu wypożyczalnia pobrałą ode mnie dane mojej karty kredytowej (którą też musiałem dokonać transakcji płatniczej za wypożyczenie).

– gdybym nie wykupił dodatkowego ubezpieczenia mojego EXCESsu (udziału własnego w szkodzie) wówczas każda nawet najmniejsza ryska na pojeździe wiązałaby się z utratą 1000 funtów z karty. Dodatkowe ubezpieczenie obniżyło to ryzyku do 200 funtów.

– pani w wypożyczalni pokazała pobieżnie auto i poinformowała o karach umownych (przypominam umowa była ustna ale obowiązuje regulamin firmy dostępny na stronie) i gdybym nie zwrócił uwagę na rysę na zderzaku to już byłbym lżejszy o 200. Warto dokładnie obejrzeć wypożyczany pojazd i zrobić zdjęcia każdej rysy.

Pomoc drogowa na terenie UK

0800 028 90 18 (ETI)

Jazda z włączonymi światłami

Obowiązuje wyłącznie w przypadku złych warunków atmosferycznych oraz w nocy (oraz w tunelach).

Dopuszczalny limit alkoholu we krwi to 0,8‰

Mandaty w UK

Na terenie całej Wielkiej Brytanii obowiązuje zakaz spania w samochodzie. Jeżeli więc Was zmoży sen w czasi drogi, ucięcie sobie dłuższej drzemki  moze Was kosztować od 90 funtów w górę za spanie w samochodzie.

Jeżeli przekroczycie dopuszczalną prędkość i zarejestruje Was kamera na drodze to otrzymacie mandat i punkty karne. 

Możecie jednak uniknąć punktów karnych, które na waszym prawo jazdy są utrzymywane przez kolejne 3 lata zanim się wyzerują i wybrać kurs pouczający tzw. National Speed Awareness, który od momentu przyznania mandatu musicie zrobić w ciągu 4 miesięcy. Zarejestrować się na niego i dokonać opłaty należy nie później niż 28 dnia po otrzymaniu mandatu. Kurs kosztuje 100 funtów, trwa około 4 godziny i można z niego korzystać nie częściej niż raz na 3 lata. Upoważnieni do wzięcia udziału w kursie są jednak wyłącznie ci którzy nie przekroczyli prędkości o więcej niż:

  • limit 20 nie jechali szybciej niż 31
  • limit 30 nie jechali szybciej niż 42
  • limit 40 nie jechali szybciej niż 53
  • limit 50 nie jechali szybciej niż 64
  • limit 60 nie jechali szybciej niż 75
  • limit 70 nie jechali szybciej niż 86

Procedura mandatowa wygląda tak:

najpierw otrzymujecie informację o zarejestrowaniu waszego pojazdu przez kamerę oraz o tym na jakim wykroczeniu zostaliście przyłapani. W tej korespondencji oczekuje się od was przyznania do winy lub wskazania innej osoby prowadzącej wasz pojazd w momencie wykroczenia. 

Należy wypełnić formularz przesłany z policji i odesłać go na adres policji autostradowej wskazany w piśmie razem z KOPIĄ WASZEGO PRAWA JAZDY.

W kolejnym liście zostaniecie poinformowani o proponowanym sposobie zrealizowania mandatu i zobowiązani do wyboru jednej z trzech opcji:

  1. opłacenia mandatu i udaniu się na kurs National Speed Awareness
  2. opłacenia mandatu i zgody na przyznanie punktów karnych
  3. nie wyrażenia zgody na przyznanie mandatu i skierowaniu sprawy do sądu.

Po wybraniu trzeciej opcji zostaniecie poinformowani o terminie rozprawy sądowej. Siedziba sądu będzie właściwa dla waszego adresu zamieszkania. Rozprawa odbędzie się niezależnie od waszej obecności. 

Podróżowanie samochodem po UK

Co wolno, a czego nie może policjant drogówki w UK

W czasie kontroli drogowej warto wiedzieć kilka rzeczy. Po pierwsze należy bezwzględnie wykonywać polecenia policji i nic poza tym. Policja w UK upoważniona jest do uzasadnionej brutalności jeżeli zachodzi podejrzenie zagrożenia życia. Wiele można pod to podciągnąć, nie należy więc z policją dyskutować.

Przede wszystkim w razie zatrzymania należy pozostać w samochodzie. Policjant ma również obowiązek podania przyczyny zatrzymania.

Byłem świadkiem jak kierowcy 2 pojazdów którzy przeładywowali sobie towar wieczorem na bocznym pasie przy autostradzie byli ostro sprowadzeni “do parteru” przez policjantów zanim dostali szansę na wyjaśnienie dziwnej by się wydawało sytuacji. Dopiero kiedy ich protesty ucichły policja zaczęła sprawdzać dokumenty i dopuściła do wyjaśnienia sytuacji.

Kontrola osobista może zostać przeprowadzona jedynie przez funkcjonariusza tej samej płci. Przeważnie więc spotkamy patrole policji składające się z pary mężczyzna i kobieta.

Z doświadczenia zawodowego. W uk umundurowany policjant może zatrzymać każdy pojazd mechaniczny w celu sprawdzenia tożsamosci kierowcy I sprawdzenia czy jest on uprawniony I ubezpieczony do jazdy danym pojazdem. Jeśli Nie mozna na miejscu udowodnic ubezpieczenia I posiadania uprawnien auto zostanie odcholowane na parking, a kierowcę czeka długi spacer I musi liczyć sie ze sporymi kosztami holowania oraz przechowania pojazdu na parkingu policji.

Osoba będęca rezydentem w UK (mająca tutaj addres I/lub pracę) NIE MOżE prowadzic zagranicznego pojazdu na drogach w UK (np na polskich blachach).

auto zostanie odholowane do uiszczenia podatku . Tak samo angielski pojazd wywieziony I zarejestrowany np w Polsce nie może być prowadzony na zagranicznej rejestracji z powrotem w UK (tak jak I poprzednio, zostanie on odholowane na parking do uiszczenia podatku drogowego, w tej sytuacji nie ważne jest gdzie rezyduje kierowca).

Za sprawdzanie dokumentacji wozu jest ZAWSZE odpowiedzialny kierowca. Tłumaczenia w stylu “ubezpieczyciel sie pomylił” “myślałem, że mam MOT/ tax / ubezpieczenie” na nic sie niestety nie zdadzą.

Nie posiadanie ważnych badań technicznych (MOT) może skonczyc sie nie wypłaceniem odszkodowania w razie wypadku.

Policja przyjeżdza do zdażen drogowych tylko w sytuacji gdy jest jakaś osoba ranna, istnieje uzasadnione podejrzenie, że któryś z uczestnikow jest pod wpływem narkotyków lub alkoholu.

Każdy kierowca ma obowiazek podać Innym uczestnikom zdażenia swoje imię I nazwisko, address, dane pojazdu I dane ubezpieczenia.
Resztą zajmują się ubezpieczyciele. Policja prowadzi sledztwo jedynie w sytuacji śmierci/ poważnego uszczerbku na zdrowiu któregoś z uczestników zdarzenia.

Sławomir Konopka – Policjant w UK

Materiał wkrótce uzupełnię o następujące informacje:

Przeprawy promowe na wyspie

Ciekawostki o brytyjskich drogach 

Informacje o parkingach

Informacje o oznakowaniu dróg (różnice pomiędzy prawem polskim i brytyjskim)

Jeżeli coś pominąłem lub macie więcej informacji w danych zagadnieniach lub poprstu chcecie opowiedzieć mi o Waszej historii “z drogi” – piszcie proszę w komentarzach.
Czekam takze na spotkanie z funkcjonariuszem Policji Autostradowej ze Stevenage by zadać kilka bardziej szczegółowych pytań. Materiał jest zatem “rozwojowy”.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here